פיגמנטציה - כתמים ונקודות על הסיגר

פעמים רבות אנו נתקלים בכתמים לא ברורים על הסיגר. הכתמים יכולים להיות ירוקים, לבנים בהירים או נקודות שחורות. ניתן בטעות לחשוב שהכתמים האלו הם עובש או פגם שפוסל את הסיגר מעישון. כל אלה לא נכונים ואינם קשורים לעובש. אז מה הם בכל זאת?

סיגרים איכותיים עשויים מעלי טבק בלבד ובעבודת יד. לכן יתכנו גם מניפולציות של הצמח וגם טעויות אנוש. הסיבה לכתמים, היא טבעית ואילו סיגר שמגוגל עם עלה שכזה, יכול לנבוע מטעויות אנוש. בשונה מכתמים של עובש, הכתמים האלו הם אורגניים ונמצאים בתוך הצמח ולא גדלו עליו כמו עובש. כל כתם יש את הסיבה שלו וננסה לפרט בקצרה:

1. כתמים ירוקים

כתמים ירוקים הם למעשה רק כלורופיל שלא התפרק לחלוטין בעת הייבוש. אין צורך לדאוג, בכמות קטנה הם גם לא ישפיעו על הטעם. כלורופיל נמצא בעלים של צמחים והוא חיוני לצמחים הסופגים אור, הוא נותן לצמח את צבעו הירוק. בתהליך הייבוש הכלורופיל מתפרק והעלים משחימים. אם הלחות מעט נמוכה מדי, או הטמפרטורה מעט חמה יותר, זה יכול להאיץ מעט את תהליך הייבוש.

עלי הטבק של הסיגר עוברים תהליך ארוך ובתוכו יצירת לחות וייבוש מספר פעמים. לפעמים נשארים "כיסים" של לחות בעלים. הכיסים נוצרים בגלל שהנקודה הזו מעט עבה יותר או קרובה ל"ווריד". מצב כזה יכול לגרום לחלק מהכלורופיל להינעל ולשמור על צבעו הירוק.

כתמים ירוקים יראו בצבע ירוק מעט חיוור כאשר מדובר בכתם לא סימטרי ויחסית גדול לרוב (אם כי לא מחייב בכלל).

כתמים ירוקים על הסיגר

2. כתמים בהירים חיוורים

בשונה מהכתמים הירוקים, הכתמים הבהירים יראו כמו כנקודות עגולות סימטריות בד"כ אחת או אולי כמה בודדות.
כתמים לבנים, צהובים או שזופים מעט על עטיפת הסיגר, שיכולים להיראות כמעט כמו נמשים חיוורים, הם פגמים קלים נוספים שלא ישפיעו על טעמו של הסיגר. הנקודות והסימנים הקטנים הללו נקראים "כתמי שמש" ובדרך כלל נגרמים מטיפת מים על העלה בעת הגידול, זה יכול לגרום להגדלה קלה של קרני השמש ולגרום לסימן חריכה קל. כן, ממש כמו זכוכית שפוגשת קרן שמש.

נקודות בהירות על הסיגר

איך אדע שלא מדובר בעובש?

עובש נוצר על הסיגר עם הזמן. כלומר אם הכתם חדש ובוודאות לא היה שם קודם, יתכן שזה עובש. בנוסף, עובש יראה לרוב כפלומה לבנה או ירוקה על הסיגר, אך ניתן יהיה להסיר את כולו או חלקו מהסיגר. כתם אורגני הוא חלק מהסיגר ולא ניתן להסירו בשום דרך. נסו בעדינות להסיר את הכתם אם אינכם בטוחים. אם תגלו שהוא חלק מהעלה (לרוב ניתן להבחין בכך במבט בלבד) זהו כתם אורגני.

סיכום

קשה לגדל עלי עטיפה מושלמים. כאילו, ממש קשה. הטבק עצמו גדל בקלות, אבל גידול עלי עטיפה מלאי טעם, דקים וחלקים כמשי, גדולים מספיק כדי לעטוף סביב ויטולה גדולה, ובשפע כדי לעמוד בדרישות כה גבוהות, הוא קשה. פגמים קלים שלא ישפיעו על הטעם בדרך כלל נסלחים בקלות ואין צורך להתעכב עליהם. הם קיימים בסיגרים הקובניים היקרים ביותר ועד לסיגרים הפשוטים ביותר. לבסוף, מדובר במוצר בעבודת יד, עשוי מחומרים טבעיים, כך שהפגמים וכתמי היופי הללו הם חלק מההנאה.
 כתמים ירוקים או חיוורים לא יופיעו לאחר גלגול או אחסון הסיגר. אם אתה חושב שהם התפתחו בזמן השהות ביומידור שלך, רוב הסיכויים שפשוט פספסת את זה קודם. אם אתה בטוח ב-100% שזה לא היה שם קודם, כדאי להתייעץ עם מישהו שמבין בתחום. 

אם נתקלת בעובש על הסיגר, אל תמהר לזרוק אותו. פעמים רבות ניתן להציל את הסיגר. על כך חפש במאמר שלנו: פתרונות לעובש על סיגר או ביומידור